Jövőre veletek ugyanitt! Beszámoló a KOKI Magyar Tudomány Ünnepe rendezvényéről

2022. december 7. szerda
Címkék: Hírek

Néha a legnagyobb igyekezet ellenére sem úgy sikerül egy esemény, ünnepi rendezvény, ahogy szeretnénk. Szerencsére intézetünk idei tudományünnepe nagyon jól sikerült.

 

 

 

Egy évenként megünnepelt esemény megszervezése, legyen akár csak szűkkörű is, mint egy családi születésnap, karácsony, sosem egyszerű.  Vannak ugyan mondatok, melyek nem maradhatnak el, tradíciók vagy családi hagyományok, melyek alapot-keretet adnak, de kell legyen benne valami új is, hogy az esemény élő legyen, amin érdemes ott lenni, jó lesz emlékezni. 

Intézetünknek a Magyar Tudomány Ünnepe keretében rendezett ki tudja hányadik Nyílt napja esetében annyi könnyebbsége lehet a szervezőknek, hogy csak az öt gimnázium tanulóit kísérő tanárok ugyanazok, a diákok közül igen kevesen jönnek el két egymást követő évben, így számukra az élmény mindenképpen új. De egy kutatóintézetben, ahol minden az előrelépésről, a napra napra többet tudni akarásról szól, egy ilyen rendezvénynek is fejlődnie kell.

Járvány van és nem utazhatunk ahogy szeretnénk? Internet segítségével tartjuk az előadásokat, és a folyamat nem szakad meg. A következő évben, bár csak 37 fő érkezhet összesen, ismét együtt a társaság, de az internetes közvetítés is marad. Megérte, mert az ittlevők mellett az országból még tizenhat gimnázium csatlakozik hozzánk a YouTube közvetítés alatt. 

Idén ismét öt gimnáziumból érkeztek. Igaz, bár kevesebben voltunk az előadóban - tavaly kiderült, csoportonként több, mint 8-10 fő számára nem érdemes laborlátogatásokat szervezni - az intézet YouTube csatornájának, pontosabban Bucsánszki Miklós gondos munkájának köszönhetően sokkal többen, mint eddig bármikor. 

A külön-külön feltett előadásokat már 132-szer megtekintették, ami korántsem 132 nézőt jelent! 

Már 2022. november 21-én, az intézeti rendezvény napján jelentkezett Nagy Zsolt tanár úr Kiskunfélegyházáról, hogy beszámoljon arról, bár sajnos nem tudott eljönni a Móra Ferenc Gimnázium diákjaival, de élőben, együtt hallgattak bennünket mind a 28-an, ill. a tanár úrral 29-en. Számos más gimnáziumból kaptunk ígéretet arra, hogy csatlakoznak hozzánk, megtekintik az előadásokat, ha nem tehetik aznap,  akkor utána. A lehetőség pedig továbbra is adott.

Velünk volt Kocsis Géza tanár úr is, aki az első intézeti rendezvény óta kísérte diákjait, de nyugdíjba vonult, így már tavaly is kiskunfélegyházi otthonában, a YouTube-on követte az előadásokat. Éljen a haladás és az internet! És legfőképpen, a hozzá hasonló Tanárok.

A tíz órakor kezdődő előadásokra érkező gimnazisták és tanárok a kezdés előtt sokféle színes plakátot nézegethettek, melyek jelátviteli útvonalakat mutattak be, betegségek okait magyarázták, de voltak látványos mikroszkópos felvételek is. Az ismertetők azonban nem csak megtekintésre szolgáltak, mindenki el is vihette, amelyiket akarta, mert Turcsán Edit és munkatársai a BioKasztel cégnél ezeket a plakátokat a raktárból a számukra szedték össze és hozták el. Minden diáknak jutott belőlük nem is egy, és minden iskola tanára kaphatott egy sorozatnyit, szemléltető ábráknak órai vagy szakköri előadásokhoz. Reklám, újrahasznosítás, nevezzük bárminek is, a diáknép nevében köszönet érte!  

És ezután kezdődtek az előadások, melyeknek témáját és előadóit gonddal és szerencsésen választotta ki Acsády László igazgatóhelyettesünk, aki ugyanolyan alaposan készült fel 10 perces köszöntője-bevezetője megtartására, mint kiváló előadóink. Szintén ő javasolta, legyen még egy harminc perces beszélgetés a program végén. Mivel az egyes előadások után kérdezni nem volt lehetőség, Acsády László, Hrabovszky Erik, Dénes Ádám, Nyiri Gábor és Hangya Balázs így közösen, egymást is kiegészítve válaszolhattak a diákok kérdéseire. 

Egy piarista diáknak köszönhetően, aki nem is egy, de két kérdést is feltett, a párbeszéd elég hamar megindult, és bár a tervezett fél óra elteltével internetes látogatóinktól elköszöntünk, a kérdezz-felelek kutatók és diákok legnagyobb megelégedésére, a szendvicsebéd alatt is folytatódott. 

Plakát, céges szóróanyag lehet, jövőre nem lesz, de ilyen lehetőség mindenképp!

 

Az ebédszünet utáni laborlátogatás is tartogatott egy újdonságot. Diákjaink olyan elektronmikroszkóppal is megismerkedhettek, amit eddig még nem láthattak, és amiből az országban is csak egy van.

Természetesen az egész készülődés mit sem ért volna, ha látogatóink nem értékelik. 

Ahány gimnázium, annyiféleképp írtak tapasztalataikról. 

Közösen fogalmazták meg tapasztalatukat, gondolataikat a budapesti Fazekas Mihály Gimnáziumból Nagy Péter tanár úrral érkezők és Müllner Erzsébet tanárnő diákjai a Piarista Gimnáziumból. Egyénileg, de nevüket nem említve Dr. Jánossyné dr. Solt Anna gimnazistái a Városmajori Gimnáziumból, nevüket is megadva a Baár - Madas Gimnáziumból Vetlényi Dávid tanár úrral érkezők és Szalainé Tóth Tünde gimnazistái a veszprémi Lovassy László Gimnáziumból.

De ez már egy külön fejezet, amit a diákok írtak.  

 

Így írtak Ők

 

Összefoglaló a budapesti Fazekas Mihály Gimnázium gimnazistáitól

„Négy nagyon érdekes előadást hallottunk. Az összes előadás követhető volt a pont kellően leegyszerűsített előadásmódnak és az elején elmagyarázott alapfogalmaknak köszönhetően. Rengeteg érdekességet csatoltak a témákhoz, a videókkal fenntartották a figyelmet. Különösen tetszett a polipos példa. Szó volt más tudományterületekről is, ezzel kitágítva a látásmódunkat (pszichológia, traumatikus memóriák feldolgozása).

Az első előadáson a szaporodás agyi szabályozásáról esett szó, azaz igazából főként a hipotalamusz által termelt gonádok (petefészek, here) működését serkentő GnRH hormonról és annak hatásáról szólt az előadás. Nagyon összetett, tömör, komplex folyamatokat is megfogalmazott.

A második előadásban a mikroglia immunsejtek voltak a fókuszban. Át lett beszélve a mikroglia szerepe az immunválaszokban (patogének, sérült, apoptotikus sejtek és stb. bekebelezésében) a vérzések megállításában, illetve akár az antigén prezentálásban SM esetében). A mindennapi példák által könnyebben érthető, követhető előadást halhattunk.

A harmadik előadásban a hippokampusz feladatát hallhattuk a memóriában. Megtanultuk, hogy egyes idegsejtek egy adott emlék felidézésekor tüzelnek. És hogy ezeknek a memóriasejteknek a különböző kombinációkban való diszinhibíciója okozza az emlékek képződését. Összességében érdekes, követhető és világos volt, sok új gondolatot ismertünk meg.

A negyedik előadásban az ingerületátvivő anyagokról és azok szerepéről a tanulásban volt szó. Az előadásban 3 serkentő neurotranszmitterről volt szó (acetil-kolin, szerotonin, dopamin), és megismerkedtünk a tanulás mechanizmusával. (Az egér és annak jutalmazásán alapuló kísérlet.) Vicces, vidám hangvételű, de nagyon izgalmas, jó előadás volt, tetszett, hogy kapcsolódott az előző előadásokhoz.” 

 

Baár-Madas Gimnázium 

"A nyílt napon a kedvencem a neurotranszmittererekkel foglalkozó előadás volt. Rávilágított arra, hogy milyen sok, még megválaszolatlan kérdésre lehet megtalálni a választ, ha kitartóan keressük. A legjobb látogatás pedig a mikroszkópos központban a fluoreszcens mikroszkópoknál. Gyönyörű felvételeket lehet készíteni, szívesen foglalkoznék hasonlóval." T.Zsófia 12.d.

"Érdekes belátást nyerhettünk a tudomány több olyan ágába is, amiről máshol még nem hallottunk. Az előadások után ráadásul még kerekasztalos beszélgetésben is részt vehettünk az előadókkal. Kedvenc részem viszont a laborlátogatás volt, tele olyan műszerekkel, amiktől káprázott a szemem." F. Jázmin, 12.

"Nagyon érdekes előadásokat hallgattunk, az előadók kedvesek, türelmesek voltak és minden kérdésünkre örömmel válaszoltak. Jó hangulatban telt a laborlátogatás is, gyönyörű felvételeket láthattunk, mellé érdekes magyarázatokkal." V. Luca, 12.d.

"Különleges és megtisztelő volt betekintést nyerni a KOKI világába, örültem, hogy a tudományos előadásokon és a labormunkákon keresztül kicsit megismerhettük az intézményben folyó kutatótevékenységet. Jó volt látni a sok különböző mikroszkópot, és érdekes berendezést. Az előadások magas színvonala, az előadók kedvessége és szakértelme, az  előadások jellege is tetszett." A. Márk, 12.

"A mai nyílt nap előadásai egytől-egyig nagyon részletesek voltak; mindegyik az idegrendszerről szólt, ám annak más-más területeit vizsgálták. Nagyon érdekesnek találtam a témákat, sok új információval gazdagodtam.

Különösen tetszett még, hogy ennyiféle labort megmutattak nekünk, így beleláthattunk a környezetbe, amelyben a kutatók dolgoznak. A legjobban az elektronmikroszkópok keltették fel az érdeklődésemet, ilyeneket ugyanis még sohasem láttam." B. Lilla Zsófia, 12.d.

 

Városmajori Gimnázium

1, Számomra hatalmas élmény volt részt venni az ELKH KOKI által a Magyar Tudomány Ünnepe keretein belül szervezett programokon. Rengeteg érdekes előadást hallgathattunk meg, amelyek segítségével hasznos tudásra tehettünk szert, a bemutatók végén pedig kérdéseinkre is érthető és szakszerű választ kaphattunk. Szerencsésnek éreztük magunkat, amiért olyan mikroszkópokat és egyéb, a tudományos életben használatos technikai vívmányokat figyelhettünk meg testközelből, amelyek megtekintésére a legtöbb diáknak sajnos nincs lehetősége. Úgy gondolom, hogy az itt eltöltött idő segítséget nyújtott számunkra a pályaválasztásban, illetve a tudomány iránti elkötelezettségünket is megerősítette bennünk.

2, Nagyon érdekesek voltak az előadások, de nekem leginkább a laborok tetszettek. Én a konfokális mikroszkópot találtam legérdekesebbnek, és nagyon örültem, hogy elmesélték a működését is. A laborlátogatásokra általánosságban is nagyon jellemző volt, hogy a kutatók mindent érthetően elmagyaráztak és az előadásokon, a laborlátogatásokon és szünetben minden kérdést érthetően megmagyaráztak. Az előadások is érthetőek és sokfélék voltak, tetszett, hogy belátást nyújtottak abba, hogy az agykutatáson belül is mennyi irány van és mind érdekes.

 

Összefoglaló a Piarista Gimnázium biológia fakultációs diákjaitól 

„Az első délelőtti előadásban a szaporodási szervrendszer agyi szabályozásáról hallhattunk. Ezen belül is GnRH neuronokról melyek az agyalapi mirigy hormontermelésére hatnak, de ezen kívül még más feladatokat is látnak el. A GnRh neuron volt a kutatási projekt fő célpontja mivel az emberi agyban sok helyen megtalálható sejt, de pontos szerepe, és hogy mi szabályozza működését még nem tisztázott.

A második előadás az agyi gyulladásos folyamatokról, az ahhoz kapcsolódó idegrendszeri betegségekről és legfőképp a mikrogliáról szólt. Megtudhattuk, hogy létezik egy úgynevezett vér-agy gát. Ami nem engedi a vért az agyi folyadékkal keveredni. Az előadás fő érdekessége a mikroglia vagyis az agyi immunsejtek szerepe, felépítése volt, és hogy miért van fontos része a mikrobevérzések, gyulladások eltűntetésében. Végül azt is megtudhattuk, miért öregszik el ez a védelmi rendszer, és az milyen következményekkel járhat a sérülése.

A harmadik előadás témája a memória és a memória folyamatok szabályozása volt.

Szó volt a hippokampusz mint rövid távú memória központ szerepéről, az elhelyezkedéséről, működéséről. Megtudhattuk, hogy miért van az, hogy egy arc, vagy szag kiválthat olyan emlékeket, amiket egyébként nem tudunk előhívni. Szó volt még a hippokampusz felépítéséről, az engram sejtekről, és az őket gátoló, és a gátlástalanító fehérjékről.

Az utolsó előadás a neuromodulátorokról, vagyis az agy belső drogjairól és a tanulás

szabályozásáról szólt. Láthattuk, hogy az állatok hogyan viselkednek a tudatmódosító szerek hatására, és utána végig néztük, hogy melyik ismert ingerület átvivő anyag milyen lelki állapotért felelős. Például a szerotonin a türelem-nyugalom neurotranszmittere lehet, az acetilkolin pedig a tanulás, a memória, és a figyelem kialakításában vesz részt. 

A délutáni programban öt különböző helyszínt nézhettünk meg. Először az egyik labort, ahol az állatkísérletek kivitelezéséről, hasznosságáról, és kiértékeléséről meséltek nekünk. 

Aztán megnézhettünk négy különböző fajtájú mikroszkópot. Először egy lézeres fénymikroszkópot, amivel három dimenzióban is lehetett vizsgálódni, aztán egy kétfotonos fénymikroszkópot melynek különlegessége, hogy jóval pontosabb, és kevésbé rongálja a vizsgált anyagot, mint az előbb említett. Aztán áttértünk az elektronmikroszkópos részlegre, ahol egy pásztázó, és egy hagyományos felépítésű eszközt mutattak be nekünk. A pásztázó fénymikroszkóp előnye, hogy a mintának nem kell annyira vékonynak lennie, mint hagyományos társánál, a más elrendezés miatt.

Mindannyiunknak nagyon tetszett a program, sokat kérdezhettünk és a kérdéseinkre érthető válaszokat kaptunk.

Köszönjük a lehetőséget!

 

Veszprémi Lovassy László Gimnázium

Az intézetben töltött nap folyamán első kézből nyerhettünk bepillantást a kutatók mindennapjaiba, megismerhettük műszereik működéseinek alapjait az agykutatás számos területén és formájában. A KOKI igazán sokféle programmal várt minket, a professzor urak neurológia témában tartott előadásai elképesztően érdekesek voltak, a bonyolult rendszereket középiskolások számára is érthetővé tették. A személyes érdeklődésem a neuropszichológia iránt újabb löketet kapott a nap végére, illetve a látottak és tapasztaltak hatására már biztos vagyok benne, hogy a jövendőbeli szakirányomon belül kutatással is szeretnék majd foglalkozni. (S. Luca)

Minden társam nevében beszélek, mikor azt mondom, hatalmas lehetőség volt számunkra a KOKI programja. Rendkívül színvonalas előadásokon vehettünk részt, és az előadók jóvoltából középiskolásként is megérthettünk rendkívül komplex jelenségeket. Pályaválasztás előtt különösen nagy jelentősége volt a látogatásunknak, hiszen bepillantást nyerhettünk egy, az érdeklődésünkhöz közel álló szakterületen dolgozók munkájába. Mivel jelenleg a pszichiátria szakiránya vonz leginkább, számomra nagyon érdekes volt a viselkedéssel kapcsolatos laborlátogatás, és úgy érzem, a kutatóintézetben eltöltött nap megerősített abban, hogy mindenképp biológiával kapcsolatos területen dolgozzak a jövőben. (K. Luca)

 

A tudományos cikkek végén mindig szerepel köszönetnyilvánítás. Itt is helye van.

Köszönet és elismerés minden előadónknak, de azoknak is, akik a laborlátogatások kiselőadásait tartották, méghozzá ötször egymás után, és könnyen lehet, némely kérdést többször is meg kellett válaszolniuk. 

Íme az ő névsoruk:

Kőszegi Szilvia, a blokkfelszín pásztázó elektronmikroszkóp,  

Paraczky Cecília, a Hitachi transzmissziós elektronmikroszkóp,

Vági Pál, a Mikroszkópos Központ konfokális mikroszkópjainak, 

Környei Zsuzsa, a kétfoton mikroszkóp. 

Miskolczy Christina és Aliczky Manó, a Transzlációs magatartás idegtudomány laboratórium munkájának bemutatói.

A szendvicsebéd megszervezését, előkészítését Nemes Évának és segítőinek köszönjük, az igazgatóságnak pedig azt, hogy biztosította ennek anyagi hátterét.

 

Jövőre veletek ugyanitt